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Lunes, 18.12.2017


Noël Burch: ‘La Globalización es Mortífera’

Por aaaaarte | 1.10.2011

Festival LOOP/The Screen. Barcelona

08.10.2011
LACMA

05.12.2011
Aperture Foundation at The New School
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a


>Una entrevista de Celia Hernández para aaaaarte tv
>Ver en Vimeo
(En francés con subtítulos en español)

Noël Burch es un personaje de culto, ha dirigido más de veinte títulos, especialmente largometrajes, y es reconocido mundialmente como uno de los teóricos de cine más singulares y prestigiosos, autor de Praxis del cine (1970) o El tragaluz del infinito (1987), libros imprescindibles.

En The Forgotten Space, la película-ensayo programada por el festival Loop Videoart 2011, utiliza técnicas de montaje y superposición de planos, de ficción y realidad, que trascienden el mero documental para que el espectador, por si mismo, complete el argumento y reflexione críticamente mientras disfruta del espacio-tiempo de la obra.

Burch nos recibe en La Virreina Centre de la Imatge de la mano de su director, Carles Guerra, para mantener una conversación con Celia Hernández en la que, con el mar como metáfora, se despacha a gusto sobre el transporte marítimo, el consumo compulsivo y la globalización del capitalismo.

El origen de los problemas sociales y medioambientales es el mismo, la voracidad del sistema capitalista. Yo milito en Francia en la izquierda verde, pero hay ecologistas en mi país que creen que la conservación del medio ambiente es compatible con la conservación del capitalismo liberal. Tenemos necesariamente que enfrentarnos a los beneficios de los capitalistas si queremos frenar la explotación de las personas y de los recursos. Para salvar el planeta hay que atentar contra las libertades de los ricos”.

The Forgotten Space
Premios y Menciones:
-Premio Especial Orizzonti 67 Festival de Cine de Venecia 2010.
-Premio Festival Internacional de Cine de Gijón, Mención Especial del Jurado de la Sección de No Ficción.
-Presentación y proyección Museo Reina Sofía. Mayo 2011

· Informe del jurado del Festival de Venecia:
Una visión épica y un análisis urgente de las locuras del capitalismo global. ‘The forgotten Space’ es un excelente ejemplo de cine ensayístico y político. Se crea un complejo tapiz de imágenes y lenguaje impactantes.
El que controla el mar, arruina el mundo.

Las características del trabajo global se revelan como invisibles en su mismo proceso de producción. El mar se olvida hasta que nos golpea el desastre. El mar, antes objeto de la imaginación romántica, se muestra desde un nuevo sublime, el del tráfico de la mercancía en el tiempo de la globalización.
Noël Burch y Allan Sekula muestran el escenario del comercio transnacional y qué relaciones sociales establece el trabajo sin territorio.
Entre Bilbao, Rótterdam, Los Angeles y Hong Kong, entre el documental descriptivo, la investigación de archivo, el remontaje audiovisual y las entrevistas, este viaje va desvelando la complejidad de la economía marítima. A través de las grandes rutas comerciales, con testimonios de políticos, economistas, activistas sociales, etc, para describir el rastro de los desastres naturales y humanos sembrados en su despliegue por la globalización neoliberal.
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+The Forgotten Space theforgottenspace.net
>Allan Sekula. Retrospectiva loop-barcelona.com
>The Forgotten Space, Allan Sekula and Noël Burch classic.skor.nl
>The Forgotten Space, dir. Allan Sekula, Noël Burch nowehoryzonty.pl
>The Forgotten Space Trailer vimeo.com

>Noël Burch, bio wikipedia.org

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Filmography

Three 16mm shorts :
Et sur cette pierre (1963) London and New York Film Festivals
Noviciat (1965) 2nd Prize ex aequo Festival d’Evian, and Festivals of London, Knokke le Zoute, Hyères, and Amsterdam (“Wet Dreams”)

Tout est écrit (1970) co-directed with Jean-André Fieschi at the Institut de Formation Cinématographique.

7 feature-length portraits in series Cinéastes de notre temps (co-directed with André-S. Labarthe or Jean-André Fieschi): Samuel Fuller, Josef von Sternberg, French cinema of the 1920s, Alain Robbe-Grillet and Shirley Clarke (1966-71)

Correction please or How We Got into Pictures (52′, Arts Council of Great Britain, 1979) Variations on a scene from a Dorothy Sayers story constitute a reflection on the history of film language. Festivals of Edinburgh, London, Melbourne, Berlin, Cannes, Montreal and Athens (Ohio)

The Year of the Bodyguard (54′, Channel 4, ZDF, 1981). How the suffragettes in 1912 trained under the first English female jiu-jitsu expert to fight the police and protect their leaders.

The Impersonation or A Propos the Disappearance of Reginald Pepper (co-ditected with Christopher Mason : 56′ Arts Council, ZDF, Channel 4, 1983) The story of a woman painter who became successful only when she masqueraded as a male “primitive” is told as an unfinished art-school film. (First prize for the best experimental film, Festival of Melbourne, 1984)

Not Distant Observer conversations with 5 Hungarian directors of the “Budapest School” (40′ Channel 4, 1985)

What do those old films mean (1985-1986, Pi Productions (Hubert Niogret) for Channel 4 /FR3) Six 26′ programs on various aspects of the social history of the silent cinema in six countries : Britain, U.S., Denmark, France, U.S.S.R., Germany.

One Way Ticket (1992-93): Feature-length programme using hitherto unavailable silent footage to tell the history of European emigration to Argentina and Uruguay. (co-directed with Nadine Fischer and Nelson Scartuccini) for JBA Productions, INA, la SEPT and Channel 4.

Sentimental Journey — Refusniks, USA (1993-94) Feature-length program, in which the director revisits, in America, the leftists who have been close to him. Produced by JBA for ZDF, Channel 4 and Arte.

Red Hollywood (1995) — Unreleased 2-hour video on the film-work of the Hollywood Communists (1932-1954) (co-dir. with Thom Andersen).

1997 – 1998 Collaboration with Michèle Larue on the documentary Cuba entre chien et louve (“Machos and matriarchs”) (Planète), the short fiction video, Trio (G.R.E.C.) and a short documentary : S-M Art.

Books
Praxis du cinéma, Gallimard 1969. Translated into : English, Serbo-croate, Greek, Spanish, Portuguese, Italian (re-issued 2000), Persian, Korean, Romanian and Czech, re-issued USA (1981) and France (Collection Folio, 1982)

Marcel L’Herbier, Seghers 1973

To the Distant Observer, Form and meaning in the Japanese cinema: Scolar Press, London and University of California Press, 1979 (French translation : Pour un observer l’ontain, Gallimard 1982; Dutch translation, 1984)

La Lucarne de l’infini (Editions Nathan, 1991) Spanish translation : El Tragaluz del infinitud (Ediciones Catedra, Madrid, 1987) English translation : Life to those shadows (University of California Press, Berkeley, BFI Londres, 1990) Also Italian translation. PRIX JEAN MITRY 1992 (best film history book of the year).

In and Out of Synch – The Awakening of a Cine-Dreamer (collection of unpublished articles) (Scolar Press, Aldershot, 1991) Spanish translation (choice of articles slightly different): Itinerarios (Festival de Bilbao, 1986)

Revoir Hollywood (collection of translations from American and English scholars on various aspects of classical Hollywood) Nathan, 1993.

Les communistes d’Hollywood Autre chose que des martyrs (with THOM ANDERSEN). Three essays dealing with the literature on the Blacklisting, on the films made by the blacklistees and on their gender politics (NB). Editions de la Sorbonne Nouvelle, 1994.

La drôle de guerre des sexes du çinéma français: 1930-1956, with Geneviève Sellier – Evolution of the representation of gender relations in the French cinema from the inter-war years to the fifties and especially the films of the Occupation. Nathan, 1996 Prix du syndicat de la critique cinématographique.

De la beauté des latrines – Pour une poétique matérialiste du cinéma populaire (Work in progress)

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2 comentarios | No hay trackbacks

  • Donde puede verse el documental? en internet solo encuentro el trailer nada más. Además tampoco lo encuentro a la venta en ningún lado.

  • Xavi:
    Parece que la obra de Burch y Sekula es difícil de encontrar. Nosotros tampoco lo hemos conseguido. Sólo la suerte de encontrar el lugar y el momento de su proyección que también son escasos.

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